onsdag den 27. januar 2010

Sjusket rekruttering resultere tit i fejlansættelse

Det er ærgeligt for både medarbejder og arbejdsgiver, når kompetencerne ikke er på plads. Medarbejderen kan nemt, have sagt et godt job op, for at få den nye stilling.

Der er ingen, hverken medarbejder eller arbejdsgiver, som har en interesse i at havne i en situation, hvor medarbejderenes kvalifikationer og kompetencer ikke er tilstrækkelige til at løse arbejdsopgaverne tilfredsstillende.

Jeg er personlig af den opfattelse, at arbejdsgiveren ikke har fået afdækket medarbejderens kvalifikationer og kompetencer ordentligt.

Arbejdsgiveren kunne nemt have testet, om medarbejderens sprogkundskaber er på det niveau, som er nødvendigt for at feriecenteret kan levere den sædvanlige kvalitet.

Jeg vil anbefale arbejdsgiveren at få opkvalificeret sine rekrutteringskompetencer. For at minimere fejl i fremtiden.

Medarbejderen er ansat i en stilling, som hun ikke kan udfylde. Jeg mener at arbejdsgiveren skal tage en vurdering af om medarbejderens sprogkompetencer kan højnes forholdsvist nemt. Er det en realistisk løsning, vil jeg anbefale den. Er det urealistisk at medarbejderens sprogkompetencer kan udvikles til det niveau, som arbejdsgiveren kan acceptere, vil jeg anbefale arbejdsgiveren, at opsige medarbejderen indenfor prøvetiden.

Har den nyansatte medarbejder opsagt et godt job for at få stillingen i feriecenteret, er det fatalt for medarbejderen, at arbejdsgiveren har sjusket med rekrutteringen.

De kunder, som jeg har vælger i de sjælende tilfælde, hvor det viser sig at medarbejderen ikke har de nødvendige kompetencer at opsige medarbejderen og som et plaster på såret, at give dem et karriererådgivningsforløb.

Fordelen er at en karriererådgiver kan være med til at sikre at medarbejderen søger og får den stilling, som matcher deres kompetencer og kvalifikationer.
Bodil Damkjær Karriererådgiver

1 kommentar:

Christian sagde ...

Jeg kan klart anbefale PeopleInSync, hvis man søger et nyt job indenfor følgende områder:
- Regnskab og økonomi
- Salg & Kundeservice
- Administration
- Ejendomsadministration
- HR

De håndterer også rekruttering, coaching og kurser.

PEOPLEINSYNC.DK