lørdag den 14. november 2009

Hvilken jobsøgningserfaring har du?

Den erfaring jeg har opnået ved at tale med mennesker om, deres karriere gennem flere år er at hovedparten af jobsøgende fordeler sig i to grupper.

Dem som igen og igen får et nyt job via deres netværk og så dem der får det næste job ved at søge på stillingsopslag. I virkeligheden findes der også en tredje gruppe. De der sidder fast i deres stilling og opgiver, at skifte job internt som eksternt.

De der igen og igen har hel med at få en ny stilling via deres netværk evner ikke at søge og få det næste job på et stillingsopslag. Det siger min erfaring mig. Omvendt har de der er dygtige til at søge og få den næste stilling på opslåede stillinger meget svært ved at søge via netværk.

Jeg har aldrig tænkt over om, der er flere mænd, der benytter netværk end kvinder. For øjeblikket har jeg to kvinder. Den ene har tradition for uopfordret jobsøgning og jobsøgning via netværk. Den anden har hidtil benyttet stillingsopslag og rekrutteringsbureauer. Det er min vurdering at begge kvinder forholdsvist hurtigt være tilbage på jobmarkedet. Det vil være spil af energi at frustrere dem ved at opfordre dem til at benytte en jobsøgningsmetode, som de ikke er fortrolig med. Først hvis deres jobsøgning slår fejl og ikke indenfor den første måned begynder at kaste jobsamtaler af sig er der grund til at genoverveje jobsøgningsstrategien.

Ingen kommentarer: